Festival súčasnej hudby

Posted · 2 komentáre

Bol som na Melos-etosáckom koncerte.

Šiel som tam nerozhodnutý či tam idem. Normálna obava z neznámeho. „Transmusic Comp.“ Ale stretol som pred Véčkom „starú“ známu, ktorá ma presvedčila, že to treba vidieť. Milana Adamčiaka pozná, je to jej bývalý spolužiak. Tak som zostal.

Asi tak nejako si predstavujem domáce muzicírovanie pra-pra človeka jaskynného. Hrá sa na všetkom čo vyludzuje zvuk.
Žiadne problémy s intonáciou, harmóniou, prstokladom či polyfóniou.
Rámus.
Ale –
Bolo to spontánne, dynamické, gradujúce a pulzujúce.
Úvodné takty zahral sám majster na niečom, čo vyzeralo ako stratená struna z nástroja. „Kobylku“ pridržiaval nohami a rukou napínal a uvoľňoval niečo pripomínajúce strunu. Hral na tom slákom – majster je pôvodne violončelista. Hlahol kravského zvonca na čele ďalšieho hráča orchestra v doprovode ďalších nápaditých nástrojov vygradoval kompozíciu k vrcholu. Murárske lyžice a motyky potom priniesli uvoľňujúci motív.

Po počiatočných rozpakoch ma kompozícia a jej neobvyklé prevedenie zaujali, a po skočení som mal pekný hudobný zážitok. Hudobný ?
A všetko pod taktovkou Šamana.

Pán Adamčiak mi pripadal ako naozajstný šaman. Má okruh svojich poslucháčov a obdivovateľov: „ Milan Adamčiak sa chtiac-nechtiac stal v slovenskom umeleckom prostredí legendou, ikonou, hrdinom, Donom Quijotom, mytologickou bytosťou.“
Ako sme sa dozvedeli z dokumentárneho filmu o majstrovi Adamčiakovi je to nielen hudobník s hudobným vzdelaním, ale tiež výtvarník a muzikológ. A tiež človek tvorivý, a hľadajúci.
Napriek tomu, že vzduch vo Véčku ku koncu riadne zhustol, bolo to fajn a som rád, že som tam bol.
Jano

2 Responses to "Festival súčasnej hudby"
  1. Petere píše:

    som rad ze si tam bol janko toto som musel vynechat

  2. Pohorelec píše:

    Tiez by som chcel taku perfOrmance zazit a vidiet davajte tipy dopredu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *