Nedeľný večer s Melos Étos

Posted · 6 komentárov

Festival bol zakončený pre mňa veľkým prekvapením. London Sinfonietta, anglický komorný orchester zameraný na interpretáciu súčasnej hudby nám každým kusom dokazoval, že hrajú hudbu z inej planéty.

Priznám naozaj som potreboval veľkú dávku koncentrácie absorbovať do seba tento výber, ktorý sa ani náhodou nehral na populárny. Kapela hrala ako švajčiarske hodinky – presne, zohrato, dokonale. Navyše vhodný výber utlmeného priestoru divadla Aréna len podčiarkoval kvalitu prednesu.

Odzneli skladby

George William John Benjamin (1960) – At First Light
Iris Szeghy (1956) – Neniae
Simon Holt (1958) – Lilith
Harrison Paul Birtwistle (1934) – Silbury Air
Thomas Adès (1971) – Living Toys

Osobne ma najviac dostala skladbička Living Toys od Thomasa Adesa. Každá skladba bola pre mňa prekvapením. Možme špekulovať do akej miery je táto dramaturgia pre radového poslucháča stráviteľná. Tak však otázka nezneje. Melos Étos má vo vienku prinášať to najprogresivnejšie a najnáročnejšie čo v modernej hudbe vzniká. Toto London Sinfonietta splnila každým tónom. A bravúrnym podaním.

Viac ako dôstojné ukončenie festivalu.


Na vašu požiadavku sem vkladám nejaké drobotiny k tvorbe London Sinfonietta:


Samples

6 Responses to "Nedeľný večer s Melos Étos"
  1. Hrckova N píše:

    Pan Ertl,ak ste dokazali absorbovat Anglicanov, tak uz mozte vsetko, ste odbornik. Akurat nesuhlasim, ze by to malo patrit k tomu najprogresivnejsiemu,len preto, ze je to tak tazko stravitelne.Museli by ste napisat,v com.Takto je to len odraz vasich celkovych sympatii k festivalu.Ved dobre, z toho nevyplyva, ze sa mame hadzat na kolena pred vsetkym. Koncert musi prinasat zazitok – o tom ste nenapisali nic.
    A nasa Iriska, slovenska skladatelka – nic?
    Poznam London Symfoniettu, vynikajuco platene statne teleso, zamerane vylucne na interpretaciu anglickej hudby(len sem-tam zahraju nieco ine),ale nikdy som nepochopila, ako, s vynimkou Brittena a este niekolkych dalsich (ale ti neboli na programe) vlastne Anglicania pisu.Trocha sir Birtwistle.Podla mna pisu velmi vela, kedze to dobre vynasa. Druhy problem je aj ostrovna klaustrofobia, vsetko je podobne ( nechcem povedat, ze na jedno kopyto). Doslova masa anglickych skladatelov ma take podmienky na tvorbu ( a ako vidno, aj na interpretaciu, napr. pisu aj obrovske mnozstva opier, ktore su vsetky dokonale nahrate na videách – ibaze priserne nudne a tradicne),ze o tom nasi skladatelia nemozu snivat ani v najhlbsom sne. Keby sme my dokazali mat jedno specializovane teleso ( ale nie take, co hra raz za cas na jednej nohe a za babku), mohli by sme s nasimi autormi patrit k europskej spicke.
    Rysuje sa to s Quarsars ensemblom, ktory, zda sa, ma na spickovu uroven, ale musi sa len tazko prebijat.
    Dost by ma zaujimalo, kolko tento najprogresivnejsi anglicky koncert stal penazi, jedine ak by boli na nejakej snure… No, neviem, pri vsetkej ucte a laske k sucasnej hudbe, dajte si ruku na srdce, ci Vas viac nechytil Kopcak a slovenska hudba, a v porovnani s tymto za drobne.
    Ale Vas prispevok je priam vzorovy, bravoooo…
    Ziaden profesionalny kritik, ktory sa nikoho nechce dotknut, tu nic lepsie na tento koncert nevymysli.
    NH

  2. Petere píše:

    no mozem povedat len tolko ze zhanam dalsie nahravky London Sinfonietty. 🙂

  3. Petere píše:

    Btw čítajte pozorne. Netvrdím, že London Sinfonietta je to najprogresívnejšie, čo na festivale bolo. Tvrdím, že festival má vo vienku to najprogresívnejšie prinášať a z môjho hľadiska London Sinfonietta do toho tiež patrí, tak isto ako väčšina diel, čo som tohto roku počul.

    Asi mám k tejto hudbe bližšie ako som si myslel. V podstate som zbaštil skoro všetko, čo sa mi ani v sf, snd, bjd, bhs,… nestáva 🙂

  4. Pohorelec píše:

    Nie je mozne sem vlozit nejake ukazky? Nazory vyzeraju byt dost hranicne na to aby som bol fakt zvedavy. Predpokladam zesa tie veci aj nahravali a vyjdu na nejakom CD. Z mnohych festivalov je to bezne. Ci?

    Mimochodom ked venujete tolko priestoru tohtorocnemu festivalu nedala bz sa urobit nejaka retrospektiva aj minulych rocnikov? Chapem ze vinylworld vtedy este neexistoval. Ale snad ponuknut alebo odporucit nejake nahravky by nemal byt problem.

  5. Igor T píše:

    Tiež som tam bol na Peterovo odporúčanie ale obávam sa, že toto bolo na mňa trochu veľa. Nie, že by ma to nezaujalo. Ale mal som problém tú hudbu stráviť, často som sa strácal v harmóniách a rytmoch. asi to chce skúsenejšieho poslucháča. Bol som tiež v rozhlase na stredajšom koncerte, ten mi prišiel oveľa strávitelnejší, harmonickejší. Kam nás to chlapci od Vivaldiho a Ravela ťaháte? 🙂

  6. rasto999 píše:

    sem s nejakými ukážkami už som aj ja zvedavý

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *