Melos-Étos odpočítava

Posted · 10 komentárov

Už 11. ročník festivalu Melos-Étos štartuje za pár dní – 4.11.2011.

Festival prezentuje diela klasikov avantgardy dvadsiateho storočia a slovenských a českých autorov, príslušníkov moderny od konca päťdesiatych rokov podnes. Stal sa platformou pre konfrontáciu slovenskej hudby s vývojovými trendami súčasnej európskej a svetovej hudby, a to po stránke autorskej i interpretačnej. Keďže Melos-Étos sa profiluje ako autorský festival, hlavný akcent je na prezentácii kvalitných diel, pričom minimálne polovica z nich sú slovenské premiéry. Hosťami festivalu sa od jeho založenia stali o.i. György Ligeti, Henryk Mikołaj Górecki, Vinko Globokar, Erkki-Sven Tűrr, Krzysztof Penderecki, Zygmund Krauze, Arvo Pärt, Sofia Gubajdulina a Steve Reich.

Chcete poznať naozaj modernú súčasnú hudbu? Tu je ten priestor.

Program:


Piatok 4. 11. 2011 o 19.00 h | Historická budova Slovenského národného divadla
OTVÁRACÍ KONCERT
Slovenská filharmónia (SK), Leon Botstein – dirigent (US)

  1. Arvo Pärt (1935), La Sindone (2005)
  2. Andrej Slezák, Aquarius (2010)
  3. John Adams (1947), Harmonielehre (1985)

Vstupné: 20,- Eur/ 10,- Eur


Sobota 5. 11. 2011 o 19:00 | Slovenský rozhlas – Štúdio 2
Österreichisches Ensemble für Neue Musik (AT)

  1. Jozef Kolkovič (1957), Death of an Orchid (2011)
  2. Elliott Sharp (1951), Tessalation Row (1986)
  3. Michael Gordon (1956), I Buried Paul (1996)
  4. Fausto Romitelli (1963 – 2004), Professor Bad Trip I, II, III (1998 – 2000)

Vstupné: 10,- Eur / 5,- Eur


Nedeľa 6. 11. 2011 o 10:30 | Mirbachov palác
RECITÁL PETRA KATINU

  1. Jevgenij Iršai (1951), Bahagobu
  2. Bryn Harrison (1969), Inner Voice
  3. Christian Wolf (1934), Balancing
  4. Jozef Podprocký (1944), Rébusy II.
  5. Anthony Gilbert (1934), Rose Luisante
  6. Sidney Corbett (1960), Supplications of Yasha the Penitent
  7. Howard Skempton (1947), Small Change, Pendulum, Under the Elder, Cakes and Ale
  8. Michael Finnissy (1946), Stomp

Vstupné: 3,- Eur (predaj lístkov len na mieste)


Nedeľa 6. 11. 2011 o 20:00 | A-4 Nultý priestor
PIVIXKI & MARCO FUSINATO

Marco Fusinato – elektrická gitara
Anthony Pateras – klavír
Max Kohane – bicie nástroje

Vstupné: 6,- Eur / 3,- Eur


Pondelok 7. 11. 2011 o 19:00 | Zrkadlová sieň Primaciálneho paláca
Melos Ethos Ensemble (SK)
Daniel Gazon – dirigent (BE)

  1. Heiner Goebbels (1952), Samplersuite from “Surrogate Cities¨ (1994)
  2. Petr Kofroň (1955), Magor (2008)
  3. Jukka Tiensuu (1948), Ikisyyt (2008)
  4. Giacinto Scelsi (1905 – 1988), Pranam II (1973)

Vstupné: 6,- Eur / 3,- Eur


Utorok 8. 11. 2011 o 20:00 | Divadlo Aréna
DATAMATICS [VER 2.0]

Ryoji Ikeda

audiovizuálny projekt

Vstupné: 10,- Eur / 5,- Eur


Streda 9. 11. 2011 o 17:00 | Malé koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
VENI ACADEMY

VENI ACADEMY (SK)
Kornél Fekete Kovács – dirigent (HU)

  1. Peter Groll (1974), Fontana MIX
  2. Ivan Buffa (1979), Labyrinth
  3. František Chaloupka, You Signal (The War)
  4. Michal Paľko, Fujover the Fountain Square
  5. Bálint Bolcsó (1979), Aria
  6. Louis Andriessen (1939), Workers Union

Vstupné: 6,- Eur / 3,- Eur


Streda 9. 11. 2011 o 19:00 | Slovenský rozhlas – Štúdio 1
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu (SK)
Anu Tali – dirigentka

  1. Toru Takemitsu (1930 – 1996), Requiem
  2. Krzysztof Penderecki (1933), Koncert pre violu a orchester
    Julián Veverica – viola (SK),
  3. Thomas Adès (1971), Dances
  4. Juraj Hatrík (1941), Ikaros, koncertantná poéma pre husle a veľký orchester
    Marek Zwiebel – husle (SK)

Vstupné: 5,- Eur / 6,- Eur / 7,- Eur (predaj cez sieť ticketportal.sk)


Štvrtok 10. 11. 2011 o 20:00 | A-4 Nultý priestor
TRANSMUSIC COMP.

pocta Milanovi Adamčiakovi

Vstupné: 6,- Eur / 3,- Eur


Piatok 11. 11. 2011 o 19:00 | Historická budova NR SR, Župné námestie
Štátny komorný orchester Žilina (SK)
Szymon Bywalec – dirigent (PL)

  1. Martin Burlas (1955), pocit istoty a polčas rozpadu (2011)
    Bratislavské gitarové kvarteto (SK)
  2. Elena Firsova (1950), Concerto – Elegy pre violončelo a orchester
  3. Jiří Bárta – violončelo (CZ)
  4. David Lang (1957), Pierced (2007)
  5. Valentin Silvestrov (1937), Silent Music (2002)

Vstupné: 10,- Eur / 5,- Eur


Sobota 12. 11. 2011 o 19:00 | Historická budova NR SR, Župné námestie
RECITÁL SERGEJA KOPČÁKA

Quasars Ensemble (SK)
Sergej Kopčák – bas (sólo) (SK)
Ivan Buffa (1979)- dirigent (SK)

  1. Vladimír Bokes (1946), Departures piesňový cyklus na slová S. D. Šimka pre bas a komorný súbor, op. 85
  2. Roman Berger (1930), Tenebrae (2011)
  3. Ilja Zeljenka (1932 – 2007), Tri slová (2006)
  4. Miro Bázlik (1931), Kánonické variácie na jeden chorál pre kvarteto, basbarytón a čembalo

Vstupné: 20,- Eur / 10,- Eur


Nedeľa 13. 11. 2011 o 19:00 | Divadlo Aréna
London Sinfonietta (GB)
Franck Ollu – dirigent (FR)

  1. George William John Benjamin (1960), At First Light
  2. Iris Szeghy (1956), Neniae
  3. Simon Holt (1958), Lilith
  4. Harrison Paul Birtwistle (1934), Silbury Air
  5. Thomas Adès (1971), Living Toys

Vstupné: 20,- Eur / 10,- Eur


Skutočné dobrá dramaturgia. Množstvo mien dáva poznať, že nebudete ľutovať ani jeden koncert, ktorý si vyberiete. Z môjho pohľadu jedno z najzaujímavejších slovenských podujatí. Prečo? Búrajú štandardy a ukazujú nové smery. Ak hľadáte cestu k niečomu novému – tu je.

Viac o festivale >>>

Opäť vás požiadame o výber a odporučenia.

  1. Ak by ste si mohli vybrať iba tri koncerty, na ktorých sa chcete zúčastniť, ktoré by to boli?
  2. Ak viete doporučiť konkrétne dielo, koncert, interpretáciu, sem s tým doporučením. Komunita fanúšikov Vinylworld to určite ocení. 🙂

Sample1: Arvo Part: La Sindone
Sample2: John Adams, Harmonielehre

 

Sample3: Valentin Silvestrov: Silent Song
Sample4: Louis Andriessen, Workers Union

Sample5: Scelsi
Sample6: Takemitsu

Sample7: Penderecki
Sample8: Hatrík

10 Responses to "Melos-Étos odpočítava"
  1. Pohorelec píše:

    Uff temer nic z toho nepoznam. Mam medzery, ktore rad zaplnim 🙂

  2. Rasto999 píše:

    No medzery máme viacerí, práve preto som sa rozhodol absolvovať viacero koncertov. Vidím to však skôr na ruletu, ako na seriózny výber. Admin by mohol niečo rozumné k výberu pridať. 🙂

    Čo oceňujem je dostupnosť hudby. Ceny vstupeniek veľmi priaznivé je to trochu nahusto ale ak sa pridáte môžme otvoriť novú éru kontaktu s hudbou.

  3. admin píše:

    Bázlik, Zelinka, Berger študovať chlapci slovenskú modernu 🙂

    Valentin Silvestrov (1937), Silent Music (2002) vyšlo tuším v ECM neskutočná vec, pri ktorej často a rád zaspávam. Vložím niečo.

    Martin Burlas: http://www.vinylworld.sk/?p=2333

  4. admin píše:

    Uvidíme sa na viacerých veciach. každopádne mi táto dramaturgia príde najinovatívnejšia a pre mňa aj najzaujímavejšia, pokiaľ teda nechceme hrať dokola romantického Verdiho.
    Členom výboru je i Mirko Krajčí, s ktorého projektom Pieta sme sa tu pred nedávnom tiež stretli.

  5. Nada Hrckova píše:

    Za seba najviac odporucam:
    piatok 4.11., SR, Part, Adams,
    pondelok, 7.11. Zrkadlovka ( Scelsi),
    streda, 9.11., SR, Takemitsu, Penderecki Hatrik,
    piatok, 11.11, SKO Žilina, žilinský koncert je vždy dobry.

  6. Petere píše:

    Po absolvovaní mierneho meškania a veľmi príjemného koncertu v Zrkadlovej sieni nedá dodať zopár postrehov.

    Heiner Goebbels z jeho modernými kompozíciami Surrogate Cities je skvelý. Hudba ambiciózna a nekonvenčná podobne ako tohtoročný vizuál festivalu, podľa môjho názoru konfrontačný, ale veľmi profesionálny a nastoľujúci otázky. Gratulujem.

    Až pri Kofroňovej vecičke som si uvedomil náročnosť skladby na dirigenta i ansámbel pri snahe udržať tie rytmy a chaos pod kontrolou. Belgický dirigent Daniel Gazon to zvládol bravúrne.

    Obdobne ako ostatné dva kúsky zahraté veľmi precítene, z ktorých mi najviac ulahodil kratučký Giacinto Scelsi.

    Darmo pre mňa je Melos Étos najlepší festival v Bratislave. Prečo? ČO skladba to niečo nové, veľmi hudobné, žiadne klišé a štandardy, bez smotánkovo – snobského cirkusu. Proste hudba. Čistá hudba. Držíme palce.

    Dnes sa tešíme do Divadla Aréna na audiovizuálny projekt DATAMATICS od Ryoji Ikedu, ktorý bol premiérovaný v Parížskom Centre Pompidou.

  7. Petere píše:

    Tak a máme za sebou ďalší míľnik tohtoročného festivalu. Tentokrát v podaní Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu a dirigentky Anu Tali. Prevedenie Ikarosa s huslistom Markom Zwiebelom bolo pre mňa príjemnou novinkou. Skutočným vrcholom na ktorý som išiel však bol Pendereckého koncert pre violu a klavír so sólistom Juliánom Vevericom. Vyzretosť Pendereckého diela bola očividná. Kompaktné, homogénne dielo, bez zbytočných efektov silno gradačné a muzikálne, plné atmosféry. Skvelý Penderecki. Vlnenie produkujúce zimomriavky. Ďalším prekvapením pre mňa bolo priam jazzové prevedenie Dances, od Thomasa Adésa. Na tvárach hudobníkov bolo vidieť, že ich to baví. Je pekné ak hudbu muzikanti s radosťou hrajú a publikum s nadšením prijíma. Skvelý večer.

    Jeden postreh pod linkou

    Kde sú tie časy, keď sme sa tlačili aby sme sa dostali dnu do koncertnej sály. Keď bolo vždy plné a ľudia prijímali hudbu a bežali za ňou. Za tých dvadsať rokov sa niečo zmenilo. Koncert so skvelou hudbou, propagácia výborná, hraje ansámbel vyše 50 hudobníkov modernú hudbu, lístky sú za ľudovku 5 EUR a sála poloprázdna. Akoby sme začali vzývať kult konzumu, apatie, povrchnosti. Akoby celá generácia vypustila kvalitu zo svojho života a nechala sa prevalcovať peniazmi, naháňaním sa za úspechom a lenivým vysedávaním pred TV. Fakt nám stačia youtuby, facebooky, reality show, seriály a estrády?

    Čomu tento stav pripisujete?

  8. Pohorelec píše:

    Kedy pojdes na dalsi koncert? Mohol by som sa pridat?

  9. Hrckova N píše:

    Vseobecnemu upadku a v tomto pripade aj konkretne nevhodnej propagacii, ktora sa venovala blbym vizualom a nie hudbe, toto bol normalny koncert – a nie, ze hudba je vsade, aj na chodniku, cakala som to… A upozornovala. Zla cielovka, za plno penazi.

  10. Petere píše:

    Skor vidim problem vo vseobecnych trendoch. Ludom staci pohodlneho a menej. Internet a TV akoby prikovali ludi v pohodli domova, ved si to pozriem, najdem neskôr, … Kedysi bolo velkym dovodom aj to, ze koncerty a vystavy boli miestom stretavania sa komunity – ludi ktorí mali spoločné záujmy a rok ste ich nevideli. Dnes kazdy uz iba lajkuje a pozera/pocuva/reaguje v rychlosti.

    Priklad. Kamaratovi som odporucil dobru hudbu nech ide na koncert povedal ze nema cas ale nech mu to dam na cd a on si to vypocuje v aute ze to bude urcite pekne. Uplne zverstvo pocuvat vaznu hudbu v aute pocas soferovania. On to uz nechce zazit iba chce vediet o com to je…. A tak je to zo vsetkym lenivost a virtualna komunita nas likviduju 🙂

    Pred tyzdnom som bol na vernisazach mesiaca fotografie ten trend tam badat tiez podobny. Najvacsi natresk na vernisazi bol na vystave VSVU ale to je logicke komunita skoly a studentov, v Bratislave a okoli posobi. Kopec fotografov ktory sa hlasia k ambicii kvalitne fotit ale kde boli? Vacsinu som ich tam nevidel.

    Kazdy chce dnes vidiet vystavy – najma svoje. Alebo chce byt videny – smotanka – je uplne jedno na co chodi, len nech to vyzera IN 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *