Šéfdirigent James Judd otvorí so Slovenskou filharmóniou 69. koncertnú sezónu 2017/2018

Posted · Add Comment

69. koncertnú sezónu 2017/2018
Otváracie koncerty a zároveň prvé symfonické dvojice 69. koncertnej sezóny
Slovenskej filharmónie sú na programe vo štvrtok a piatok 26. a 27. októbra 2017.
Zaznejú pod taktovkou nového šéfdirigenta SF Jamesa Judda, s ktorým sa
filharmonici v septembri t. r. predstavili na Otváracom koncerte 53. ročníka
Bratislavských hudobných slávností.
Na Otváracích koncertoch sezóny zaznejú diela dvoch obľúbených skladateľov –
Gustava Mahlera a Wolfganga Amadea Mozarta. Jeden z najväčších géniov
v dejinách hudby skomponoval 600 diel, z toho viac ako 50 symfónií. Poslednou z nich
je Symfónia C dur č. 41, Jupiterská, KV 551 z roku 1788, ktorú Mozart napísal 3 roky
pred svojou smrťou. Ťažiskom Mahlerovho diela je jeho deväť dokončených symfónií.
Symfónia č. 1 D dur, Titan patrí v súčasnosti medzi jeho najuvádzanejšie. Skladateľ ju
skomponoval presne o 100 rokov neskôr r. 1888. V premiére zaznela r. 1889 pod
taktovkou skladateľa v Budapešti. Všetky Mahlerove symfonické opusy v sebe nesú
hlboké filozofické a myšlienkové posolstvo. V Prvej symfónii môžeme počuť známu
pieseň „Bruder Martin, Bruder Jakob“, židovský klezmer či citát z cyklu Piesne
potulného tovariša. Maestro Judd získal práve za nahrávku tohto diela Zlatú medailu
francúzskeho Diapasonu a ocenenie spoločnosti Toblacher Komponierhäuschen za
najlepšiu nahrávku roka. Na úvod programu zaznie zriedka uvádzané lyrické Blumine,
pôvodne druhá časť 1. symfónie.
Slovenská filharmónia sa so šéfdirigentom predstaví aj o týždeň neskôr 2. a 3.
novembra, kde okrem diel Alexandra Moyzesa Partita na poctu Majstra Pavla
z Levoče, op. 67, Josepha Haydna Koncert pre violončelo a orchester č. 2 D dur,
Hob. VIIb:2 zaznejú aj variácie Enigma britského skladateľa Edwarda Elgara. Sólistom
večerov bude 31 ročný maďarský violončelista István Várdai, víťaz interpretačných
súťaží Prix Montblanc v Ženeve a ARD v Mníchove.
Anglický dirigent povedie filharmonikov počas 69. sezóny na 7 dvojiciach koncertov
hlavných abonentných cyklov (26./ 27. október 2017, 2./ 3. november 2017, 22./ 23.
marec 2018, 28./ 29. marec 2018, 12./ 13. apríl 2018, 19./ 20. apríl 2018, 31. máj
a 1. jún 2018). Program záverečnej dvojice je zostavený z diel Zdeňka Fibicha,
Antonína Dvořáka a Eugena Suchoňa. Šéfdirigent James Judd ho uvedie
so Slovenskou filharmóniou a Slovenským filharmonickým zborom na záverečnom
koncerte festivalu Pražská jar, ktorý je venovaný 100. výročiu založenia
Československej republiky.

JAMES JUDD
Britský dirigent James Judd patrí k medzinárodne uznávaným umelcom pre svoju výnimočnú
všestrannosť, jedinečné muzikanstvo a charizmatické pôsobenie aj mimo pódia. Vyznačuje sa
mimoriadne komunikatívnym štýlom, prípravou dramaturgicky zaujímavých koncertov a
pravidelné hosťovania v koncertných sálach od Viedne po Tokio svedčia o jeho vynikajúcom
kontakte s publikom a hudobníkmi. Bohaté umelecké aktivity viedli Jamesa Judda k
spolupráci s renomovanými orchestrálnymi telesami ako Berlínska filharmónia,
Rotterdamská filharmónia, Orchestre National de France, Gewandhaus Orchester v Lipsku,
Kráľovská filharmónia, Londýnsky symfonický orchester, Anglický komorný orchester, BBC
Symphony Orchestra, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a orchestre v Dallase, St. Louis,
Baltimore a Montreali.
Judd patrí medzi prominentných interpretov britskej orchestrálnej hudby, realizoval CD
nahrávku Elgarovej Symfónie č. 1 s Halle Orchestra, ktorá mu priniesla uznanie
obdivovateľov Elgarovej tvorby. Na konte má množstvo nahrávok pre hudobné
vydavateľstvo Naxos v spolupráci s Novozélandským symfonickým orchestrom, kde bol
neskôr menovaný za čestného hudobného riaditeľa. Nahrávky diel Elgara, Vaughana
Williamsa, Beethovena, Bernsteina, Coplanda a Gershwina mali veľmi pozitívnu odozvu.
Aktívne uvádzal diela Gustava Mahlera na svetových koncertných pódiách. Za nahrávku
Mahlerovej Symfónie č. 1 získal Zlatú medailu francúzskeho Diapasonu a ocenenie
spoločnosti Toblacher Komponierhäuschen za najlepšiu nahrávku roka. Umelec realizoval
viaceré nahrávky pre hudobné vydavateľstvá Decca, EMI a Philips. Popri koncertnej činnosti
je James Judd častým hosťom operných scén ako English National Opera, Wexford Festival a
Glyndebourne Opera Festival, kde dirigoval operné produkcie Trubadúr, La traviata,
Rigoletto, Barbier zo Sevilly, Figarova svadba a Popoluška. V rokoch 1993 – 1996 pôsobil na
poste umeleckého riaditeľa operného domu Florida Grand Opera, kde naštudoval inscenácie
ako Don Giovanni, Maškarný bál, Bohéma, Madama Butterfly a ďalšie. Okrem operných
produkcií pripravil Judd koncertné uvedenie opery Tannhäuser, Fidelio a La clemenza di Tito.
Podieľal sa na nahrávke kompletných opier Meyerbeera a Donizettiho.
James Judd sa po absolvovaní štúdií hudby na londýnskej Trinity College stal asistentom
Lorina Maazela v Clevelande. Po dvoch rokoch v USA sa vrátil do Európy, kde sa stal
výkonným riaditeľom European Community Youth Orchestra, ktorého šéfdirigentom bol
Claudio Abbado.
James Judd pôsobil štrnásť rokov ako hudobný riaditeľ vo Floridskej filharmónii a počas jeho
vedenia sa pôvodne malý regionálny súbor zaradil medzi najvýznamnejšie orchestrálne
telesá. Aj vďaka príprave inovatívnych programov, kladnej odozve kritikov a podpore
mimoriadne úspešného letného festivalu zaznamenal orchester významný umelecký rast.
Judd realizoval v spolupráci s orchestrom nahrávky z tvorby Waltona, Bernsteina a Mahlera,
ktoré získali viaceré ocenenia.
Na obdobie osem rokov prijal funkciu hudobného riaditeľa v Novozélandskom symfonickom
orchestri, zaslúžil sa o umelecké napredovanie súboru a získaval uznanie na medzinárodných
koncertných pódiách. Pod jeho vedením uskutočnil orchester prvé koncertné turné do

Európy, účinkoval v renomovaných sálach ako Concertgebouw a Royal Albert Hall. Umelec
aktívne spolupracoval ako hlavný hosťujúci dirigent s Orchestre National de Lille, ako aj
s Adelaide Symphony. Roku 2008 založil Miami Music Project na južnej Floride, ktorý získal
štedrú podporu nadácie John and James Knight Foundation na podporu vzdelávania, výchovy
a poskytovanie príležitostí na vystúpenia stoviek detí z rôznych sociálnych vrstiev a zo
znevýhodnených komunít v meste. Miami Music Project inšpirovaný venezuelským modelom
El Sistema otvoril hudobné akadémie pre výučbu v miamských komunitách Doral, Little Haiti
a perspektívne plánuje otvoriť akadémie aj v Little Havane a Liberty City. V rámci projektu
dostanú najtalentovanejší mladí hudobníci možnosť skúšať a hrať diela orchestrálneho
repertoáru s Miamským mládežníckym orchestrom.
V predchádzajúcich sezónach umelec spolupracoval s Maďarským národným filharmonickým
orchestrom, Metropolitan Orchestra of Tokyo, Slovinskou filharmóniou, Milwaukee
Symphony a na Festivale Georgea Enescu v Bukurešti uviedol s Národným rozhlasovým
orchestrom Brittenovo Vojnové rekviem. V septembri 2016 bol vymenovaný za umeleckého
riaditeľa a šéfdirigenta Daejeon Philharmonic Orchestra. V novembri 2016 dirigoval otvárací
koncert Slovenskej filharmónie v rámci Bratislavských hudobných slávností. Judd je
hudobným riaditeľom Little Orchestra Society of New York a šéfdirigentom Ázijského
mládežníckeho orchestra. Do januára 2017 zastával tiež post hudobného riaditeľa
Izraelského symfonického orchestra v meste Rishon LeZion (ISO).

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *