Obyvatelia z krajiny Kilviria

Posted · 1 Comment

Elżbieta Szczepańska-Lange Naďa Hrčková, Dejiny hudby VI. Hudba 20. storočia. Hudba Východu (2)1. Obálku knihy zdobí farebný obrázok, nakreslený v roku 1961 Györgyom Ligetim. Fantastická krajina je zvláštnou faunou: jaštery s veľkými vystrašenými očami sa vznášajú v povetrí a plazia po zemi, strašidelné „zvero-upíry“ ceria zuby v mori, vtáky robia hrozivé grimasy. Nič nie je […]

Čas odchodov…

Posted · 1 Comment

„Mnoho bolo Vyvolených, ale len málo povolaných…“ Pred emigráciou Petra Kolmana v r. 1977 v jeho byte: Ivan Parík (+), Peter Kolman, Ilja Zeljenka (+), Roman Berger Keď Ivan Parík písal v čase vrcholného marazmu za Normalizácie po vstupe vojsk okolo roku 1976 svoj skvostný piesňový „ dvojportrét“ na slová Milana Rúfusa, nazvaný Čas odchodov […]

Koniec hry. Za Iljom Zeljenkom

Posted · 1 Comment

„ Tie časy tajdú, žitia obrazy miznú jak tône blankyta. A raz zabúria víchrice skazy, raz šťastia výslnie svitá…“ Šťastné roky šesťdesiate  S Iljom Zeljenkom odchádza vedúca postava Generácie 60.rokov, nezabudnuteľných rokov hviezdnej hodiny súčasnej hudby. Skvelej, talentovanej plejády tvorcov, ktorá našla odvahu vyraziť závoru komunistického „raja“ a vrhnúť sa s plnou vehemenciou do víru […]

„Smrti sa nebojím“

Posted · Add Comment

Keby táto veta zaznela z úst kňaza, teológa, mohli by sme povedať, že to má v pracovnej náplni. Keby zaznela z úst človeka zdravého, v dobrej kondícii, zaznela by „intelektuálsky“, vystatovačne, fanfarónsky. Avšak vyslovil ju človek, ktorý si bol vedomý toho, že smrť je takpovediac „pred dverami“ a že sa proti tomu nedá nič robiť. […]

Perotin – „minimalista“

Posted · 4 komentáre

Názov je, samozrejme, len malý vtip. Mysteriózny „Perotin“ a jeho veľké 3- a 4-hlasné skladby na tému gregoriánskych spevov pre liturgiu na veľké sviatky nemajú s „minimalizmom“ absolútne nič spoločné. Naopak, sú to skladby s maximálnymi nárokmi, aj s maximálnym nasadením kompozičnej práce, s maximom, o akom sa pár desaťročí predtým nikomu nesnívalo. To, že […]

Minimalizmus či maximalizmus?

Posted · 1 Comment

Vladimír Bokes:“Vďaka tomu, že moja matka bola muzikologičkou – v päťdesiatych rokoch minulého storočia dokonca pôsobila na vtedajšom Povereníctve kultúry – problematika súčasnej hudby sa stala na tú dobu neobvykle pravidelnou súčasťou môjho života už od detských rokov. Preto sa dobre pamätám na obdobie, keď teória socialistického realizmu bola normou, keď touto teóriou bola negatívne […]

Miloslav Blahynka: Janáčkove opery na Slovensku

Posted · Add Comment

Veda, vydavateľstvo SAV, Bratislava 2006 Kniha Miloslava Blahynku Janáčkove opery na Slovensku by sa mohla volať napr. aj Inscenácie opier Leoša Janáčka na Slovensku od 20.rokov po súčasnosť, alebo – ako jedna z českých prác podobného zamerania – Svet Janáčkových opier na Slovensku, či napríklad Vývoj operných dramaturgických a režijných trendov na Slovensku (na príklade […]

Od Perotina po Steve Reicha

Posted · Add Comment

Idey minimálneho v hudobných dejinách s súčasnosti /Von Perotin bis Steve Reich. Die Ideen des „Minimalen“ in der Musikgeschichte und Gegenwart“ Zborník z medzinárodného sympózia Melos- Étos 2005, Ed. Naďa Hrčková, Hudobné centrum Bratislava 2005 Apartný medzinárodný, v nemčine, angličtine, slovenčine a češtine vydaný zborník príspevkov z už 10. sympózia k aktuálnym otázkam súčasnej hudby […]

S vďakou a obdivom Györgyovi Ligetimu in memoriam

Posted · 1 Comment

Keď v krásnom období vzrušenia nad objavmi hudobnej avantgardy, ktoré sa už rozplýva v čoraz hmlistejších spomienkach, prišiel György Ligeti na semináre súčasnej hudby do Smoleníc, z ampliónov v tamojšom bufete už hučala vrava tankov a protichodných správ, veštiacich „víťazný pád“ našich vtedajších nádejí. Písal sa rok 1969. V Smolenickom zámku sa ešte na poslednú […]